Hakowanie ludzkiego mózgu…

Potrafimy (u)wierzyć w „coś” co jest „dalekiej od prawdy”, a często z prawdą nie ma nawet nic wspólnego…

Niekiedy również udaje nam się (w)mówić „coś” co nie istnieje lecz teoretycznie istnieć by mogło – zakładamy, że jest prawdopodobne stając się tym samym podatnym gruntem, w którym nasionko bardzo szybko kiełkować zaczyna…

„Eksperymenty społeczne” stawiające nas w sytuacji, której otoczka i charakter sprawia, że „na pierwszy rzut oka” nie dostrzegamy w nich nic podejrzanego – angażujemy się włączając, przyłączając, w danej sytuacji czynny biorąc udział… Dopiero po pewnym czasie dowiadujemy się, że byliśmy sprawdzani, testowani, braliśmy czynny udział w eksperymencie, który miał coś dowieść lub przeciwnie jakąś tendencje zachowań ludzkich obalić…

„Post-prawda” – „w świecie emocji” i „osobistych przekonań” fakty tracą na swoim znaczeniu… w skrajnych przypadkach dobrze opakowane kłamstwo jawić się zaczyna mianem prawdy… obecnie mamy coraz większy problem aby rozróżnić prawdę od kłamstwa – informację prawdziwą od fałszywej… „Postrzeganie rzeczywistości” przestało zależeć wyłącznie od tego wszystkiego co realnie ma miejsce – prawda bardzo często zaczyna być naginana do swoich potrzeb…

„Fake news” – fałszywe informacje mające za zadanie szokować, wywołać rozgłos, a nawet skandal… Krzykliwe tytuły okraszone zdjęciem – informujące nas o śmierci kogoś „znanego”, wielkim odkryciu, rozwiązaniu spisku realnie będącego zaledwie „teorią spiskową”… To wszystko ma za zadanie wywołać w nas emocje, które skłonią nas do „kliknięcia” w zdjęcie, artykuł, wejścia na podany „link”… Najczęściej takie działanie podyktowane jest chęcią zwrócenia uwagi na konkretną informację, która ma nas skłonić do wejścia na jakąś stronę, serwis lub też portal – liczy się liczba wejść, kliknięć, generalnie w Internecie liczy się „ruch”, a im większy tym większe zyski z reklam czyli „Jak niewiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze…”

Czasami „Fake news-y” odesłać nas mogą do miejsc niebezpiecznych gdzie jesteśmy narażeni na różnego rodzaju wirusy lub ryzyko wykradnięcia naszych wrażliwych danych osobowych…

Trzeba uważać, uważać i jeszcze raz uważać lecz (po)mimo uważności w pełni nigdy nie będziemy bezpieczni bo tak samo jak „w realnym Świecie” tak również w tym „Wirtualnym” czyha na nas niezaliczona liczba zagrożeń i niebezpieczeństw…

Internet jest dla ludzi lecz podobnie jak ze wszystkimi innymi aspektami życia tak samo do Internetu trzeba podchodzić z rozsądnym dystansem…

Rozsądnie lecz nie popadając w paranoję – utopijny „Złoty środek”…

Reklamy

4 uwagi do wpisu “Hakowanie ludzkiego mózgu…”

  1. Hmm… a dlaczego pod „Lekkim piórem” nie można skomentować? :-). Bo wiesz, ja tak sobie myślę, że chciałabym mieć myślopis. I piszę o tym w swojej książce, kiedyś może sobie przeczytasz. Myślopis na uciekające myśli.

    Często wspominasz o Złotym Środku. To takie coś, o czym ja także bardzo często myślę. Jako o czymś, co przywróciłoby ład światu i relacjom międzyludzkim. Skrajności są złe, we wszystkim.

    A testowanie? Nie lubię eksperymentowania na króliczkach, chociaż gdyby nie eksperymenty, cywilizacja by utknęła. Chociaż… pomyślmy. Człowiek w równym stopniu dąży do postępu, tyle samo jednocześnie niszcząc i niwecząc w imię tego postępu. Więc może jednak byłoby lepiej utknąć gdzieś tam, gdzie jakość życia dyktowała natura, a nie postęp? Tak sobie gdybam.

    Lubię to

    1. Zapewne to była jakaś złośliwość „rzeczy” wirtualnych… 😉

      „Myślopis” brzmi przydatnie – mi również czasami taki by się przydał…

      „Złoty Środek” to utopijny ideał, za którym chyba wielu tęskni… o wiele łatwiejsze byłoby życie, a Świat funkcjonowałby lepiej gdyby „Złoty Środek” udawało się skutecznie wprowadzać i według niego żyć…

      Postęp ma swoje „plusy dodatnie i plusy ujemne” – gdyby jeszcze te dodatnie zawsze przeważały nad ujemnymi… gdyby… niestety nie zawsze tak jest…

      Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s